Goed opgeleide werknemers zijn essentieel voor de innovatie en de groei van bedrijven. De federale regering stimuleert bedrijven dan ook om te blijven investeren in het opleiden van hun werknemers.
Via de Federal Learning Account kan je als werkgever de opleidingen en opleidingsrechten van jouw werknemers registreren en op die manier bijhouden welke opleidingen zij reeds volgden en waar zij nog recht op hebben. In de toekomst zullen ook de werknemers via deze ‘digitale opleidingsrekening’ hun opleidingsrecht kunnen opvolgen.
Als werkgever ben je verplicht om eventuele opleidingsrechten en opleidingen van jouw werknemers vanaf 1 januari 2024 te registreren. Deze registratie kan nog tot 1 december 2024. Dit kan op verschillende manieren: voor kleinere bedrijven, is de webinterface de meest logische keuze, maar voor grotere bedrijven is het ook mogelijk om gebruik te maken van een batchverzending of een API-integratie met eigen systemen of die van een sociaal secretariaat.
Op de website www.federallearningaccount.be vind je niet alleen de tool zelf, maar ook video’s, handleidingen en FAQ’s om je op weg te helpen.