Lerende netwerken voor werkgevers

Human Resources omvat heel wat verschillende thema's en topics. Om bedrijven hierin te ondersteunen, organiseert het Sociaal Fonds samen met haar clusterpartners jaarlijks twee of drie lerende netwerken waarin interessante en actuele thema's aan bod komen.

We kondigen de geplande infossesies steeds aan op onze kalender. Werkgevers ontvangen ook een uitnodiging via mail.

 

Volgende thema's kwamen recent aan bod: 

  • Omgaan met stress
  • Conflicten op de werkvloer voorkomen
  • Bereik meer werknemers met duidelijke taal

Omgaan met stress

Conflicten voorkomen is een heel omvangrijk thema. Om ermee aan de slag te gaan, heb je kennis nodig van hoe conflicten kunnen ontstaan en hoe complex ze kunnen zijn. Een conflict is meestal geen oorzaak-gevolg verhaal, maar een kluwen van verschillende factoren uit heden en verleden.

In maart 2024 organiseerden we een lerend netwerk over het omgaan met stress. Tijdens deze infosessie, gegeven door Springbok Coaching in samenwerking met AG Health Partner, kreeg je meer inzicht in stress, de symptomen die ermee gepaard gaan en hoe je hier kan mee leren omgaan. We zoomden in op het verschil tussen acute stress en chronische stress en reikten technieken aan om hiermee om te gaan.

 

Wat is stress?

Stress is een vorm van spanning die in ons lichaam optreedt als reactie op externe prikkels en die gevolgd wordt door patroon van fysiologische prikkels. Stress is niet altijd negatief, maar te veel stress of te lang stress moeten we vermijden. Een stressreactie op het werk kan er bijvoorbeeld voor zorgen dat je minder nadenkt over wat je doet en meer fouten maakt.

 

Hoe pak je stress aan?

Het aanpakken van stress gebeurt in drie verschillende stappen:

  1. Symptomen van stress opmerken
  2. Stress sturen op het moment zelf
  3. Stress kalmeren op lange termijn

 

De eerste stap is het opmerken van stresssymptomen, deze kunnen bij iedereen anders zijn. Wil je stress bij jezelf sneller kunnen opmerken? Denk dan na over hoe je stress bij jezelf herkent en welke symptomen het snelste zichtbaar zijn:
 

  Lichaam
  Ademnood
  Hoofdpijn
  Vermoeidheid
  Huidirritaties
  ...

  Gedrag
  Onrust
  Slapeloosheid
  Verminderd libido
  Overmatig drinken/ eten
  ...

  Emoties
  Donkere gedachten
  Angsten
  Verwarring
  Snel geïrriteerd
  ...

  Gedachten
  Nachtmerries
  Minder concentratie
  Besluiteloosheid
  Impulsiviteit
  ...

 

De tweede stap is het sturen van stress op het moment zelf. Er bestaan heel wat verschillende ademhalingsoefeningen die je kan doen om opnieuw tot rust te komen en stress bij jezelf te sturen. Wanneer je dit regelmatig doet, zal je merken dat dit steeds vlotter gaat.

Nog enkele tips:

  • Focus enkel op wat je zelf onder controle hebt.
  • Door obstakels niet te zien als een struikelsteen, maar als een stapsteen kan je stress leren beschouwen als iets positief in het grotere geheel.

Ook om iemand anders te helpen bij het aanpakken van stress, kan je bovenstaande tips gebruiken.

 

De derde stap is het kalmeren van je stress op lange termijn. Verhoog je draagkracht door te letten op gezonde voeding, genoeg beweging en genoeg slaap. Maak tijd om te ontspannen en plan energiegevers in. Ten slotte is het ook belangrijk dat je kan praten over wat je stress geeft.

Om op de werkvloer in gesprek te kunnen gaan over (werk)stress, is er dus een veilige omgeving nodig. Als dit niet in het geval is, zal het zeer moeilijk zijn om stress op het werk aan te pakken.

 

Meer weten?

Je kan de opname van dit lerend netwerk hier herbekijken.

 

Conflicten op de werkvloer voorkomen

Conflicten voorkomen is een heel omvangrijk thema. Om ermee aan de slag te gaan, heb je kennis nodig van hoe conflicten kunnen ontstaan en hoe complex ze kunnen zijn. Een conflict is meestal geen oorzaak-gevolg verhaal, maar een kluwen van verschillende factoren uit heden en verleden.

In december 2023 organiseerden we een lerend netwerk over het voorkomen van conflicten op de werkvloer. Tijdens deze infosessie reikte Praxisnetwerk enkele kaders aan die ons helpen om conflictgedrag te kunnen interpreteren. Het gaat over hoe mensen in elkaar zitten, over communicatiehindernissen, over verschillende standpunten en belangen en over de structurele factoren die een duurzame oplossing in de weg zitten. 

 

Wat is een conflict?

Een conflict is een situatie waarin twee of meer partijen – individuen of groepen – dingen nastreven die onverenigbaar zijn en daardoor in botsing komen. Minstens één van de betrokken partijen voelt zich hierdoor gefrustreerd.

Mogelijke conflictbronnen zijn:

  • Verstoorde communicatie
  • Botsende persoonskenmerken
  • Machtsverschillen of tegengestelde belangen en visies
  • Structurele problemen, zoals problemen rond interne communicatie op de werkvloer, personeelsbeleid, teamwork of stress en overbelasting
  • ...

 

Hoe pak je een conflict aan?

Het aanpakken en oplossen van een conflict is complex: je hebt inzicht nodig in de vele factoren die het conflict veroorzaken of in stand houden. Een conflict is steeds emotioneel. Je dient de samenhangende emotie te achterhalen, bijvoorbeeld onmacht, angst of behoefte aan geruststelling om de emotie bespreekbaar te maken. Op die manier kan het conflict veranderen naar een meningsverschil en kan de essentie van het probleem uitgeklaard worden.

Het aanpakken van een conflict vraagt dat:

  • Je begrijpt hoe je zelf in elkaar zit.
  • Je begrijpt hoe andere mensen in elkaar zitten (bv. niet iedereen is even assertief in een team, iedereen proberen aan het woord te laten).
  • Je afstand neemt om patronen en processen te herkennen.

Daarnaast is het belangrijk om duidelijk met elkaar te communiceren:

  • Luister om te begrijpen en spreek om begrepen te worden.
  • Vraag de ander om zich te verduidelijken in plaats van zich te verdedigen, (zorg voor open communicatie).
  • Maak een onderscheid tussen feiten, veronderstellingen en meningen.

 

Verschillende stijlen van omgaan met conflicten

Om de tendensen van individuele personen te identificeren bij het omgaan van conflicten wordt het ‘Conflict Mode Instrument’ gebruikt:

Doordrukken/ forceren:

  • In deze stijl hebben mensen de neiging om een sterk standpunt in te nemen omdat ze vertrouwen hebben in hun positie. Ze opereren vaak vanuit een machtspositie.
  • Deze stijl werkt goed wanneer een conflict dringend moet opgelost worden, wanneer de oplossing impopulair is of wanneer de andere partij de situatie in haar eigen voordeel probeert uit te buiten.

Probleem oplossen:

  • De samenwerkingsstijl tracht tegemoet te komen aan de behoeften van alle betrokkenen. In deze stijl kan iemand nog steeds assertief zijn, maar in tegenstelling tot doordrukken/ forceren erkent deze stijl dat ieders standpunten even belangrijk zijn.
  • Deze stijl zou het startpunt moeten zijn: het probeert de verschillende standpunten samen te brengen om tot een gezamenlijke oplossing te komen.

Onderhandelen:

  • Een compromis sluiten betekent dat iedereen iets moet opgeven, maar is nuttig wanneer de gevolgen van het conflict zwaarder wegen op de activiteiten dan de effecten van het doorbreken van de impasse tussen gelijke partijen.

Meegaan/ toegeven:

  • In deze stijl is iemand bereid om te voldoen aan de behoeften van de anderen ten koste van de eigen behoeften. Het is onwaarschijnlijk dat dit een geschikte stijl is voor een manager, die in eerste plaats geïnteresseerd is in het voldoen aan de behoeften (doelstellingen) van een project.
  • Deze stijl moet toegepast worden als dit de enige manier is om een conflict op te lossen en de gevolgen van het conflict op die manier kunnen uitblijven.

Vermijden/ ontwijken:

  • Mensen die deze stijl verkiezen proberen het conflict te ontwijken of door te geven aan een ander. De enige situaties waarin dit echt acceptabel is, zijn situaties waarin een manager oprecht gelooft dat iemand anders beter in staat is om een conflict op te lossen.

 

Meer weten?

Je kan de opname van dit lerend netwerk hier herbekijken.

Heb je vragen of wil je meer weten over conflicthantering? Neem dan gerust contact op met het Sociaal Fonds of met de organisatie Praxisnetwerk via info@praxisnetwerk.be.

 

Bereik meer werknemers met duidelijke taal

Eén op vijf Vlamingen heeft moeilijkheden om teksten te lezen. Eén op vier Vlamingen haakt af als lezen iets meer moeite kost. Eén op zeven Vlamingen is laaggeletterd. Zij kunnen onvoldoende lezen of schrijven om brieven die ze ontvangen te begrijpen.

In maart 2023 organiseerden we samen met enkele andere sectoren een lerend netwerk over duidelijke taal. Tijdens deze interactieve infosessie leerde Farida Barki (Wablieft) ons om duidelijke teksten te schrijven. Met duidelijke taal bereik je meer lezers, ook de meest kwetsbare. Ook win je hiermee tijd en het vertrouwen van je lezers.

 

Wat is duidelijke taal?

De woorden, de zinnen, de structuur en de lay-out zijn zo duidelijk dat:

  • Lezers gemakkelijk vinden wat ze nodig hebben.
  • Lezers begrijpen wat ze vinden.
  • Lezers de gevonden informatie kunnen gebruiken.

Duidelijke taal (niveau B) is een vlot leesbaar en aangenaam taalniveau voor een breed doelpubliek. Eenvoudige taal (niveau A) kan voor sommige lezers ervaren worden als stroef en verliest wat nuance. Toch is dit een goed taalniveau voor laaggeletterden of anderstaligen. Pas het taalniveau van je teksten dus aan aan je doelpubliek.

De ‘Accessibility Leesniveau Tool’ geeft je een indicatie van het niveau van de leesbaarheid van je tekst.

 

Hoe schrijf je in duidelijke taal?

  • Zet kernwoorden in het vet, niet in HOOFDLETTERS.
  • Schrijf actieve en korte zinnen: 15-20 woorden per zin.
  • Spreek je lezer aan met je of u.
  • Gebruik tussentitels.
  • Maak lijstjes met opsommingstekens.
  • Gebruik alledaagse woorden.
  • Vermijd de naamwoordstijl: lidwoord + werkwoord + voorzetsel, bijvoorbeeld ‘het invullen van …’.

 

Meer weten?

20 tips voor duidelijke taal
Of neem een kijkje op de website van Wablieft Tekstadvies.